Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Is slim, deugdzaam?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Is slim, deugdzaam?
BerichtGeplaatst: Vr Mei 26, 2017 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Roy

Tegenwoordig leven wij in een maatschappij waarin geld enorm belangrijk is! Het is hedendaags zo belangrijk dat de hoeveelheid geld ook gepaard gaat met deugden. Wanneer jij bovengemiddeld verdient, een groot huis hebt en een dikke auto, nou dan ben jij vast een geweldig persoon. Jij werkt hard, jij bent een doorzetter, jij bent slim, jij bent doortastend en buiten alles om jij bent succesvol. Vergeet niet natuurlijk wanneer jij niet rijk bent, dan had jij maar harder moeten werken, jij bent lui, jij bent niet slim, jij bent laks en bovenal jij bent een loser. Welkom in de huidige maatschappij.

Waar komt de drang om zoveel mogelijk te verdienen nou vandaan? Waarom gaat geld nu gepaard met deugden? Waarom kunnen wij niet meer iedereen positief bekijken als een individu met eigen kwaliteiten en deugden?

Naar mijn mening begint het al in het onderwijs. Tegenwoordig moet elke leerling zo hoog mogelijk scoren om vanuit het bassischool over te gaan naar een HAVO, VWO of gymnasium. Wij worden door onze eigen omgeving gestimuleerd om zo goed mogelijk te presteren. Het is zelfs zo erg, dat ik verhalen hoor dat kinderen moeten huilen als zij geen HAVO-advies krijgen. Niet alleen het kind is teleurgesteld, maar zelfs ouders willen zien dat hun kind zo hoog mogelijk gaat studeren. Dit is al het eerste moment waarop kinderen al het gevoel krijgen niet goed genoeg te zijn.

Vervolgens op het middelbaar onderwijs zet de prestatiedrang nog even door. Wij kiezen een vervolgopleiding tegenwoordig op basis van geld. Bij welke baan verdien ik het meest? Rechten, economische-, een medische of een schildersopleiding ? Natuurlijk kiest niemand voor een schildersopleiding. Daar is namelijk niet genoeg geld mee te verdienen, want als wij niet genoeg geld verdienen kunnen wij anderen ook niet laten zien hoe succesvol wij zijn in het leven. Eigenlijk zouden wij een opleiding moeten kiezen waar wij van genieten, wat past bij jouw kwaliteiten. Het is dan ook geen wonder dat er tegenwoordig genoeg mensen zijn die ontevreden zijn over hun baan of geen motivatie hebben om hun opleiding af te ronden.

Wat nou als wij het basisonderwijs veranderen? Kinderen zitten vol dromen en zijn d mensen die nog genieten van het leven. Kinderen veroordelen minder als wij volwassenen dat doen. Zij herkennen deugden van anderen zonder dat er geld aan verbonden is. Laten wij dit nou in stand houden door de druk om te presteren af te laten nemen in het onderwijs. Waarom laten wij zoveel afhangen van n toets in groep 8 die bepaalt of je wel of niet naar HAVO, VWO of Gymnasium mag? Beoordeel een kind om zijn kwaliteiten en inzet en niet op basis van hoge cijfers.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
BerichtGeplaatst: Vr Mei 26, 2017 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Het doel van de verschillende vormen van voortgezet onderwijs is om leerlingen onderwijs te kunnen bieden dat past bij hun mogelijkheden. Het prestatie- en competitie-element hebben de mensen (vooral ouders) er zelf bij verzonnen.

Waarom? Omdat het de mens eigen is om te streven en te concurreren. Het is een voor de mens cruciaal, genetisch vastgelegd overlevingsmechanisme. Je ziet het overal, in alle geledingen van het menselijk leven terug. Partnerkeuze, sport, politiek, bij ongeveer elk sociaal contact. En dus ook schoolkeuze.
Geld is n manier om dit streven concreet vorm te geven. Omdat we in onze tijd zo ongeveer alles in termen van geld proberen vast te leggen (ten onrechte,maar ja...).

Edit: jouw voorgestelde manier van onderwijs geven bestaat al: de vrije school. Beoordeel zelf maar hoe goed dit in de praktijk werkt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mei 26, 2017 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Roy

Ik ben het met je eens dat het in onze genen is vastgelegd, dat wij als mens willen concurreren met anderen. Wij willen graag concurreren met de mensen die naast ons staan en hetzelfde niveau hanteren. Ik denk alleen dat het concurreren doorslaat. Wij willen tegenwoordig met iedereen in onze samenleving kunnen concurreren, maar dit is toch onmogelijk? Waarom willen kinderen per se HAVO, VWO of Gymnasium doen? Het lijkt wel of wij geen genoegen kunnen nemen met een VMBO advies.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM naam
Re: Is slim, deugdzaam?
BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2017 10:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Roy schreef:
Tegenwoordig leven wij in een maatschappij waarin geld enorm belangrijk is! Het is hedendaags zo belangrijk dat de hoeveelheid geld ook gepaard gaat met deugden. Wanneer jij bovengemiddeld verdient, een groot huis hebt en een dikke auto, nou dan ben jij vast een geweldig persoon. Jij werkt hard, jij bent een doorzetter, jij bent slim, jij bent doortastend en buiten alles om jij bent succesvol. Vergeet niet natuurlijk wanneer jij niet rijk bent, dan had jij maar harder moeten werken, jij bent lui, jij bent niet slim, jij bent laks en bovenal jij bent een loser. Welkom in de huidige maatschappij..

Ik vind dat je kort door de bocht gaat en herken mijzelf hier ook niet in. En van mijn kameraden is een vuilnisman. Ik kijk tegen hem op om hoe hij is. Zeer zorgzaam, humoristisch, vriendelijk, dienstbaar, behulpzaam en ga zo maar even door. De karakteristiek eigenschappen van een persoon zeggen mij meer dan je salaris en wat je ermee hebt gedaan. Dat boeit me werkelijk geen drol. Mijn grootste winst is dat ik een diverse vriendenkring heb. Mensen die eigen bedrijven hebben tot aan de vuilnisman en ik zie ze allen even graag.
BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2017 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Lekker verwarrend Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Mei 27, 2017 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Kwestie van (goed) lezen. Wink

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Mei 29, 2017 2:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Het probleem is dat kinderen maar ook mensen er op worden afgerekend.
Het begint al met "hoog" en "laag" opgeleiden en dan de vergelijking dat "laag" opgeleiden "roken".....dus dom zijn.
Ik heb dit weekend ontdekt dat de tegenwoordige "hoog" opgeleiden zo dom zijn als het achtereind van een varken.
(sorry varken, geen belediging)

1. invoering van de HBO-V (HBO voor verpleegkundigen) theorie, geen praktijk maar ze worden wel managers op de afdeling maar weten niet eens hoe je een bed kreukelvrij kunt opmaken (de grootste oorzaak van decubitus) Laat staan bloed prikken of infuus inbrengen maar ze maken een "zorgplan" om een bedpan te geven. Wordt helemaal genoteerd op de computer. Ze leren EBP Evidence based practice ???

2. politie en de bureaucratie, managers die ook weer van boven af binnen komen en de basis van de politie op straat niet kennen. Ze frustreren de wijk agenten en het verloop wordt steeds groter. Misdaad cijfers gaan naar beneden omdat bv diefstal van een fiets niet meer wordt meegeteld voor de statistieken. En ze moeten eindeloze rapporten schrijven.

3. onderwijs met de meest belachelijke regeltjes en eindeloze rapporten schrijven.
Weet er verder niet veel vanaf maar heb verhalen aangehoord met problemen zoals order houden en dat de manier om orde te houden niet meer mag. Ook veel overspannen docenten die geen gezag meer hebben en geen bescherming krijgen van hun directeur / manager.

Wie heeft dit verzonnen en waarom verdient iemand met een zogenaamde bachelor degree zoveel meer dan diegene die het echte werk doen en veel meer van het VAK afweten.

En dan, stel dat iedereen een universitaire titel haalt! Daar zijn geen banen voor en ze kunnen geen ander werk doen omdat ze zogenaamd te hoog zijn opgeleid. Ze leren vaak om over iets wat simpel is, om met hele moeilijke woorden over te praten. Wat niemand begrijpt terwijl het bv alleen maar gaat over urine en ontlasting ofwel of pies en poep.

4. horeca, diploma dranken kennis en hygine...."hoeveel brouwerijen heeft Belgi en hoe wordt koffie gebrand en hoe werkt een koelkast maar hoe sla je een fust bier aan of hoe moet je een CO2 fles verwisselen, dat wordt niet geleerd.
Hoe spoel je de bierleidingen door (hygine) wordt je ook niet geleerd. Maar je weet alles over de bierbrouwerijen in Belgi.

5. sociale hygine horeca: is een klant lastig dan moet je hem recht aankijken en 3 maal vragen of hij je establishment wilt verlaten en daarna mag je de politie bellen!!! Je kijkt nooit een dronken klant recht in de ogen en je zegt "opzouten of oprotten of vertrek". Politie bellen.....dat doe je alleen als er iemand met een wapen staat. Ik denk dat als je de politie ieder keer belt, je een boete krijgt en een bericht dat je niet geschikt bent als uitbater.

Verder de jongens met gouden handen worden kapot gemaakt want ze moeten eerst THEORIE leren over iets technisch.

Mensen die goede opleidingen verzieken zijn misdadig.
Verder mijn opa moest met zijn 16de jaar gaan werken want zijn vader overleed door een ongeval op de bouw en hij had 5 jongere broertjes en zusjes. Heeft de LTS gedaan en heeft met zijn 24ste een bouwbedrijf opgezet en 1000 huizen in Amsterdam gebouwd met een lening van zijn vrouw. Banken waren toen nog niet in de picture en notarissen bogen voor hem want hij verdiende een beetje meer dan de notaris.

Wanneer stopt deze onzin want het is gewoon het sprookje "De kleren van de Keizer".
Slim zijn heeft niets te maken met een aangeleerde theorie maar met een aangeboren slimheid.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 31, 2017 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
marievdv

hier is misschien iets anders mbt je persoonlijke ontwikkeling (...)

Link verwijderd door Weerwoord Beheer
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail ICQ nummer
Is slim, deugdzaam?
  Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg