Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Wie kijkt er nog televisie?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wie kijkt er nog televisie?
BerichtGeplaatst: Vr Aug 19, 2016 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
dazz

Kan het evt interessant zijn
om een onderzoekje te doen
ivm de vraag:
Wie kijkt er nog televisie?

Of niet?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Aug 19, 2016 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Nauwelijks.

Nederlandse omroepen, en vooral de commerciële zijn ronduit bagger.

Nog te behappen.. Arte. Frans/Duits cultuur en wetenschap.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 19, 2016 23:14 Plaats reactie Reageer met quote
Boosoog

Soms journaal of rtl nieuws.
Nieuwsuur e.d. hoewel vreselijk manipulatieve programma`s.
Voor de rest nits.
BerichtGeplaatst: Za Aug 20, 2016 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nauwelijks. Wekenlang niet. Internet heeft het overgenomen met surfen over het WWW.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 21, 2016 6:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Zondagavond altijd Tatort en verdeeld over verschillende zenders BBC detectives.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 21, 2016 11:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Heel soms NOS journaal, ik denk één keer per 2 weken. Dan zie ik de manipulatieve propaganda die aan het Nederlandse volk wordt geserveerd en dan heb ik er zeker voor twee weken weer genoeg van.

Niet alleen de politiek is de link met het volk totaal kwijt, ook de media. Ik heb wel eens nagevraagd (ik heb nog een jaartje gestudeerd aan het HKU-NOB begin jaren 90 en ken daar dus nog wat mensen) hoe dat nu komt.

De zelfregulering in de mainstream media is gewoon totaal weg. Er is tussen de media en de politiek een veel te innige relatie. De media heeft de politiek nodig, ze willen de politici kunnen interviewen en dus moet er een goede relatie zijn - anders worden interviews geweigerd en is er geen nieuws. Aan de andere kant willen de politici de publieke opinie proberen te beïnvloeden en daarvoor hebben ze de media weer nodig. Er is dus wederzijdse afhankelijkheid die op heel veel momenten de objectiviteit verschrikkelijk in de weg staat.

Een mooi voorbeeld is Frans Timmermans, die loog over de plundering van slachtoffers van MH17. Vervolgens loog hij over dat er paniek aan boord geweest zou zijn toen de raket insloeg. Toen er één kritische vraag kwam van Jeroen Pauw, loog Timmermans over het zuurstofmaskertje. Leugens om leugens te bedekken.

https://youtu.be/GGRjHRVSDdM?t=5m50s

Je ziet dat Jeroen Pauw, toch één van de meer kritische mensen op TV, gewoon niet door durft te gaan op dit onderwerp. Timmermans liegt. Zoveel weten we nu. Hij bood achteraf zelfs zijn excuses aan voor deze leugen (niet voor de overige leugens).

De media kán echter niet doorgaan op dit soort leugens, want ze willen de relatie met Timmermans niet op het spel zetten. Ze willen dat Timmermans bereikbaar blijft voor interviews. Tevens wil Timmermans, de ijdelheid zelve, ook gebruik kunnen maken van de media wanneer nodig.

Dat is dus reden één waarom de media en de politiek niet kritisch kunnen zijn t.o.v. elkaar.

Een andere reden is de volgende: ik ken persoonlijk een Russische vertaler die door de NOS voortdurend opgevoerd wordt als 'Ruslandkenner'. Vooral op de radio is deze persoon vaak te horen. Deze persoon werkt gewoon hard aan de carrière, via website en blogs etc. Doet dit al jaren, maar genereerde geen media-aandacht.

Pas toen er meer en meer kritisch over Poetin geschreven werd, klopte de NOS aan. Deze Ruslandkenner geeft zelf aan dat hij al zijn werkzaamheden voor de NOS puur te danken heeft aan iedere keer dat hij een uitgebreide anti-Poetin blog geschreven werd. Soms kopieert hij deze bijna letterlijk van Poetin-kritische blogs in Rusland, Georgië of Oekraïne.

Zelf is hij veel milder tegenover Poetin dan dat hij zich voordoet op websites en voornamelijk NOS radio 1. Maar als hij relativerend over Poetin zou schrijven, is het einde carrière bij de NOS. Sterker nog, hij wordt soms gebeld met de vraag of hij tijd kan vullen in een uitzending over Rusland. Maar... dan moet het wel over Poetin en de Panama papers gaan, of over de troepenopbouw van Rusland, of de annexatie van de Krim, of de steun van Rusland aan Oost-Oekraïne. Er wordt dus niet gevraagd of er nieuws is, nee, er wordt een onderwerp uitgezocht waarover een mening bevestigd moet worden door de Ruslandkenner. Of daar even informatie over aangeleverd kan worden.

Een journalist die zich bezig houdt met objectieve nieuwsgaring is niet interessant. Een journalist die de gewenste opinie kan onderbouwen met argumenten, die is zeer interessant. De baankansen groeien dan aanzienlijk.

Zo werkt het.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 21, 2016 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat is dus reden één waarom de media en de politiek niet kritisch kunnen zijn t.o.v. elkaar.

Zo werkt het.

Juist. Het gaat gewoon om het eigen baantje.

Maar vanavond kijk ik gewoon lekker naar Tatort. Het is de eerste aflevering na de zomerstop. Ze zitten met de afleveringen om en nabij de 930ste.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 2:53 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

@Cliff, is dit niet het zelfde met die Maarten van Rossum over de VS?
Hij is zogenaamd een Amerika kenner en wordt ook altijd uitgenodigd bij programma's.
Als het maar anti is, of voor Clinton en anti Trump.

Ook tegen Israël en jaren geleden éénzijdig nieuws over Zuid Afrika of Rhodesie.
Niets nieuws onder de zon maar nu met internet is ander nieuws makkelijker te vinden.
En jaren geleden geloofden iedereen de TV en de krant.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 5:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Helaas geloven nog velen de TV en de krant. Voornamelijk de oudere generatie, die oververtegenwoordigd is.
(en zich nauwelijks op Internet begeeft en teveel zuipt...)

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 6:20 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Oververtegenwoordigd zijn?
Ik denk dat er meer jongere mensen zijn dan ouderen, die sterven uit.
En de jongeren lopen achter hun mobiel aan om Poko dingetjes te vangen. Rolling Eyes
Over welke leeftijd heb je het eigenlijk als je ouderen noemt?

Ook op internet vind je veel onzin maar ook veel actueel nieuws en op TV zijn het programma's die langzamer zijn.
Of er moet iets gebeuren en dan zoem iedereen daar op in.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Helaas geloven nog velen de TV en de krant. Voornamelijk de oudere generatie, die oververtegenwoordigd is.
(en zich nauwelijks op Internet begeeft en teveel zuipt...)

Ik vrees dat ik het daar niet mee eens ben. Wij worden opgevolgd door een niksgeneratie, met lege hoofden, zonder idealen, zonder principes en zonder normbesef.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

@ Tedje van Es,
Precies, we hebben hier een dom volk dat slechts feesten en spelen wil.
BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Ik denk dat ik Tedje ook wel gelijk moet geven...

Maar als het om televisiekijken gaat, dat doe ik ook steeds minder. Niet enkel vanwege de 'partijdigheid' en de vaak overdreven politieke correctheid, maal vooral vanwege de waanzinnige overmaat aan stompzinnige reclames. De situatie is nu dat je af en toe eens een fragmentje programma tussen de reclames te zien krijgt. En daar heb ik geen geduld genoeg voor...

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het volk krijgt de televisie die het verdient; kijk naar de tv en je weet welk volk in het land woont. Hier ten lande spat de leeghoofdigheid van het scherm af, maar dat ziet de domme kijker niet, die zich vergaapt aan het succes (de rijkdom) van televisiemakers als de Mol en praat 's morgens bij de koffieautomaat over de prachtige programma's die de avond tevoren te zien waren.

Laatst aangepast door Tedje van Es op Ma Aug 22, 2016 14:26, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik kijk af en toe naar ONS, daar komen nog wel eens leuke (oude) programma's voorbij. Maar ook enkele nieuwe met oud nieuws, zoals Top 40 Hitdossier

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 14:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik heb helemaal niks met DJ's van welke generatie dan ook. Het zijn allemaal ego's die vinden dat de muziek en de luisteraars er voor hen zijn, ze voeden het leeghoofdige volk met leeghoofdigheid.

Elders zei ik iets over het buitensporige waterverbruik van onze jonge niksgeneratie vanwege langdurig douchen.
Milieu Centraal (een voortvloeisel uit de hedendaagse nietsnutterij waarin iedereen een funjob moet hebben) heeft nietsnut Giel Beelen van 3FM ingeschakeld om zo het probleem op te lossen. En zo is het cirkeltje over leeghoofdigheid rond...

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/korter-douchen/douchedeuntje/

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Andere leeghoofdigen, waaronder de leden van Doe Maar, zongen het zo: Er zit een knop op je tévé

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ik kijk al jaren zeer weinig tv, hoewel er af en toe best wat aardigs of moois te
bekijken valt. Uitgesteld kijken kan natuurlijk ook. Interactief.
Het zou flauw zijn de intellect-act op te voeren voor alles dat via 'de treurbuis'
tot ons geraakt.
Ik hóór wel veel omdat mijn vrouw er nogal gek op is.
Ik zit hier achter mijn pc-scherm, daar zit een schuif op, die het tv-scherm
daarachter kan afdekken, wat meestal zo is. Maar evt. kijken en werken kan
dus ook prima.

Reclame is voor mij een enorm beletsel om tv te kijken.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 22, 2016 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Oververtegenwoordigd zijn?

Tedje schreef:
Ik vrees dat ik het er niet mee eens ben

Kijk maar eens rustig naar de bevolkingspiramide dan:

Dat liegt er niet om. Het aantal ouderen is oververtegenwoordigd in onze samenleving.

Gewoon veel meer ouderen.

BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2016 4:54 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dus je bent oud als je 40 - 45 bent?
Daar zie ik de grootste groep zitten.

BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2016 5:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je kijkt niet goed. De grootste groep zit relatief bij 65-70 jaar. Bij 40-55 jaar zit een tweede piek.

Een normaal bevolkingsverloop heeft de meeste kinderen en loopt af naar boven, het ziet eruit als een piramide:

Links en rechts geven een normaal bevolkingsverloop weer. Een beetje zoals Nederland tot 1945.

En inderdaad, 65-70 jaar en 40-55 jaar is niet jong.

BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2016 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Kijk maar eens rustig naar de bevolkingspiramide dan…

…Gewoon veel meer ouderen.

Dat staat helemaal los van jouw bewering dat voornamelijk ouderen alles geloven wat er op tv en in de krant gezegd wordt.

BerichtGeplaatst: Di Aug 23, 2016 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah, dan quote je me te ruim.., ik dacht dat je bestreed dat ouderen oververtegenwoordigd waren.

Die geloofwaardigheid is lastig te bewijzen, maar kijk eens naar de abonnees van kranten. Daar zitten weinig jongeren bij.

BerichtGeplaatst: Di Mei 02, 2017 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Vlietje1

Ik denk dat de meeste studenten geen TV hebben.
Verder blijkt dat TV toch nog het meest gebruikte medium is in Nederland! Ik schrijf zelf mijn scriptie over TV-reclames en die blijken toch nog wel echt heel effectief.
BerichtGeplaatst: Di Mei 02, 2017 12:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Vlietje1 schreef:
Ik denk dat de meeste studenten geen TV hebben.
Verder blijkt dat TV toch nog het meest gebruikte medium is in Nederland! Ik schrijf zelf mijn scriptie over TV-reclames en die blijken toch nog wel echt heel effectief.

Je bedoelt dat studenten niet naar de reguliere tv zenders kijken. Maar ze hebben wel een scherm waar ze op kunnen kijken om leeghoofdigheden, zoals bijvoorbeeld reclame, tot zich te nemen.

Welkom overigens, Vlietje.

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg