Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Dubbel paspoort en loyaliteit Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2017 1:47 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
Bij de twee paspoorten-discussie wordt altijd gesteld dat ze het andere paspoort moeten inleveren. Ik vind dat ze dan het Nederlandse paaspoort zouden moeten inleveren. Sterker nog: ze hadden nooit een Nederlands paspoort moeten krijgen. Het Sinterklaas spelen met paspoorten maakt immigratie veel te aantrekkelijk. Opvang van vluchtelingen en arbeidsmigratie dient altijd TIJDELIJK te zijn, dus gewoon geen Nederlandse paspoorten meer uitdelen. Probleem opgelost.

In principe mee eens, zij 't dat er onderscheid gemaakt mag worden naar gelang van de vraag of 't immigratie betreft van:

1) Mede-Noord-Europiden,
2) Andere Mede-Europiden (Zuid-Europiden dus),
3) Niet -Europiden

In geval van categorie 1 zou een zo coulant mogelijk paspoort-beleid gevoerd kunnen worden.

In geval van categorie 2 een strenger; bijvoorbeeld na vijf jaar verblijf een Nederlands paspoort erbij en na tien jaar verplicht kiezen welk van de twee wordt afgestoten.

Wat betreft categorie 3 kan gesteld dat de natuur eist dat immigratie van exoten zoveel mogelijk vermeden wordt en inderdaad in elk geval hooguit tijdelijk van aard mag zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2017 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het probleem met de voorgestelde oplossingen waarbij geen NL paspoort wordt verstrekt is dat je dan in de knoop komt met allerlei juridische kwesties, sociale wetgevingen, enzovoorts.
Ik heb het over iets anders: het gaat mij om bepaalde functies in Nederland die niet met meerdere paspoorten vervuld zouden moeten kunnen worden.

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2017 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Het probleem met de voorgestelde oplossingen waarbij geen NL paspoort wordt verstrekt is dat je dan in de knoop komt met allerlei juridische kwesties, sociale wetgevingen, enzovoorts. .

Zou zo gauw niet weten welke. Maar ben ook weer niet zodanig thuis in de materie van sociale wetgeving ten aanzien van niet-Nederlanders en dergelijke om zomaar te stellen dat dat wel mee zal vallen. Daarom toch graag wat nadere gegevens of voorbeelden aangaande een en ander.
BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2017 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Werk, verzekeringen, uitkeringen, enzovoorts zijn voor niet-Nederlanders niet vanzelfsprekend.

BerichtGeplaatst: Do Apr 20, 2017 14:09 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Precies, eerlijke mensen hebben geen meerdere paspoorten en spreken niet meerdere talen. Want dan geef je het signaal af, dat je maling hebt aan het land waar je woont.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 21, 2017 7:13 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Met het eerste deel van je zin ben ik het eens. Elke burger heeft aan één paspoort genoeg. Het hebben van meerdere paspoorten zou niet mogelijk moeten zijn. Het spreken van meerdere talen vind ik toch een ander verhaal. Daarmee geef je niet aan dat je maling hebt aan je eigen land...

BerichtGeplaatst: Vr Apr 21, 2017 7:24 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Jawel, want dan wil een dergelijk meertalig iemand niet dat iedereen weet wat hij met anderstaligen bespreekt.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 21, 2017 19:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
Werk, verzekeringen, uitkeringen, enzovoorts zijn voor niet-Nederlanders niet vanzelfsprekend.

Dus al die Turken, Marokkanen en Polen die hiernaartoe zijn gekomen om te werken hebben op z'n minst vijf jaar lang geen recht gehad op arbeidsbemiddeling, werkeloosheidsuitkeringen, WAO en noem maar op?

https://ind.nl/nederlander-worden/Paginas/Naturalisatie.aspx
BerichtGeplaatst: Za Apr 22, 2017 8:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De naturalisatie staat daar los van; buitenlanders die hierheen kwamen kregen een werkvergunning en vielen via hun werkgever onder de Nederlandse (sociale) wetgeving.

BerichtGeplaatst: Za Apr 22, 2017 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
De naturalisatie staat daar los van

Dank voor het wederom bevestigen van mijn stelling.

BerichtGeplaatst: Za Apr 22, 2017 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tedje van Es schreef:
De naturalisatie staat daar los van; buitenlanders die hierheen kwamen kregen een werkvergunning en vielen via hun werkgever onder de Nederlandse (sociale) wetgeving.

Zo'n werkvergunning wordt veelal gecombineerd met 'n verblijfsvergunning.
Anderen die hier niet komen om te werken zoals (zogenaamde) vluchtelingen krijgen 'n verblijfsvergunning.
Weliswaar geeft deze niet helemaal dezelfde rechten als staatsburgers hebben, maar de enkele uitsluitingen hebben geen betrekking op sociale verzekeringen. Wat werk betreft enkel dat ze in veel gevallen geen overheidsfunctie mogen bekleden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Verblijfsvergunning
Citaat:
Personen met een verblijfsvergunning hebben over het algemeen niet alle rechten van een staatsburger van het land waar ze verblijven.

- Ze mogen meestal niet stemmen of zich kandidaat stellen voor verkiezingen.
- Ze kunnen in veel gevallen niet als werknemer in dienst treden van de overheid.
- Een verblijfsvergunning kan worden uitgegeven met andere restricties met betrekking tot het verblijf. Een verblijfsvergunning kan bijvoorbeeld haar geldigheid verliezen als een student zijn studie beëindigt.
- Als ze veroordeeld worden voor een misdrijf kunnen ze het land worden uitgezet.

Nou dat past toch allemaal precies in wat door menigeen hier genoemd wordt als argument om (niet-Europide) vreemdelingen nooit 'n Nederlands paspoort te verstrekken.
Verder past 't ook in het straatje van degene die hier erop blijft hameren dat personen met een dubbel paspoort geen politieke functies zouden mogen bekleden. Wanneer ze geen Nederlands kunnen krijgen dan leidt dat tot hetzelfde resultaat.

En wat eventuele "juridische kwesties" betreft is het zo, dat een en ander makkelijk dusdanig ingekleed kan worden dat er geen strijd is met het algemene discriminatieverbod van Art. 1 Gw.
Zo is het zeer wel denkbaar dat in een bijzondere wet bepaald wordt dat behoud van het natuurlijke raciale evenwicht eist dat het Nederlanderschap voortaan enkel verleend kan worden aan personen van (overwegend) Europide raciale signatuur; ('n hoogst belangwekkende grond plus 'n niet verboden vorm van positief onderscheid).
-
BerichtGeplaatst: Za Apr 22, 2017 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik had het niet over vluchtelingen. De status vluchteling is geen normale status, het is iets anders dan een buitenlander die hierheen komt om te werken of gewoon voor de lol.
Voor de lol (toerist, op bezoek, o.i.d.) mag hij hier een aantal maanden blijven en heeft dan geen recht op aanspraak van onze (sociale) wetten en stelsels.
Als hij komt om te werken dan moet hij een werkvergunning hebben en als hij die heeft dan krijgt hij ook een verblijfsvergunning. Op dat moment is hij via zijn werkgever verzekerd. Zodra hij hier gaat wonen gaat de klok tikken en na een tijd mag hij de NL nationaliteit aanvragen.

En ik heb al eerder gezegd in principe er niets op tegen te hebben dat mensen hier na een bepaalde tijd de NL nationaliteit kunnen krijgen. Ik zeg alleen dat ik vind dat men voor bepaalde beroepen geen dubbele nationaliteit mag hebben.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 7:34 Plaats reactie Reageer met quote
torentje

Natubico schreef:
Zo is het zeer wel denkbaar dat in een bijzondere wet bepaald wordt dat behoud van het natuurlijke raciale evenwicht eist dat het Nederlanderschap voortaan enkel verleend kan worden aan personen van (overwegend) Europide raciale signatuur; ('n hoogst belangwekkende grond plus 'n niet verboden vorm van positief onderscheid).
Wat moet ik me voorstellen bij mensen van een Europide raciale signatuur? Toon daar eens een foto van.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 7:42 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Net als wat Tedje Van Es zegt, er is helemaal niets mis met op de normale legale manier van emigreren en immigreren. iedereen zou moeten kunnen wonen waar hij zelf wil. Maar een land moet ook 'nee' kunnen zeggen als er voor immigranten even geen werk en geen ruimte is. Want voorwaarde moet altijd zijn dat je jezelf moet kunnen redden en niet een belasting en een kostenpost voor het land van je keuze bent.
Is er werk en ruimte, dan kun je een werk en verblijfsvergunning krijgen voor een bepaalde periode waarin je kan laten zien dat je voldoende aanpassingsvermogen hebt en of het voor jezelf geen teleurstelling is. Pas na pakweg vijf jaar kun naturalisatie aanvragen en kun je Nederlander worden. Bij het verkrijgen van het Nederlandse paspoort dient het 'oude' paspoort direct te worden ingeleverd....

Maar met een hele invasie een land binnenstormen en dan direct alles te eisen wat de inwoners van dat land hebben en dan ook nog eens een eigen "cultuur" te willen opleggen, zonder dat daar ook maar iets tegenover staat, dat heeft niets met emigreren te maken. Dat is gewoon een ordinaire overval en dient gelijk afgeslagen te worden.

Zogenaamde "vluchtelingen" dienen direct naar het land van herkomst te worden teruggestuurd. Echte vluchtelingen behoren in eerste instantie in de eigen regio te worden opgevangen. En verder dient de opvang zo sober mogelijk te zijn en moet alles er op gericht zijn op terugkeer zodra het maar enigszins mogelijk is.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
van mij mag je 20 paspoorten hebben. Voor bepaalde functies echter mag je er maar eentje hebben: en wel het Nederlandse.

Kort samengevat betekent loyaliteit voor jou afstand doen van je tweede nationaliteit. Dus als Kuzu afstand kan doen en doet van zijn Turkse nationaliteit is het prima. Dan is hij direct loyaal aan Nederland en is je loyaliteit probleem opgelost? Ik vind het niet alleen een schijnoplossing maar ook verschrikkelijk naïef.

Quote:
Ik heb gezegd dat ouders die overtuigend voor hun pasgeboren kind alleen het NL paspoort kiezen loyaal zijn aan Nederland.

Feitelijk onwaar. Ik ben wel loyaal aan Nederland (heb twee nationaliteiten) en sommige van mijn neven hebben dat niet (Nederlandse en anderen de Belgische nationaliteit). Het is dus geen goede graadmeter.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Het probleem met de voorgestelde oplossingen waarbij geen NL paspoort wordt verstrekt is dat je dan in de knoop komt met allerlei juridische kwesties, sociale wetgevingen, enzovoorts.
Ik heb het over iets anders: het gaat mij om bepaalde functies in Nederland die niet met meerdere paspoorten vervuld zouden moeten kunnen worden.

Dan levert iemand zijn paspoort in en dan kan het wel. Je loyaliteitsprobleem heb je daar niet mee opgelost.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

torentje schreef:
Precies, eerlijke mensen hebben geen meerdere paspoorten en spreken niet meerdere talen. Want dan geef je het signaal af, dat je maling hebt aan het land waar je woont.

Hoe zit het dan met de bedrijven die enkel en alleen gebruik maken van Oost-Duitse / Poolse vrachtwagenchauffeurs terwijl hun buurman, ook vrachtchauffeur, werkloos thuiszit? En de internationale bedrijven waar meertaligheid gemeengoed is?
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pinakel schreef:
Met het eerste deel van je zin ben ik het eens. Elke burger heeft aan één paspoort genoeg. Het hebben van meerdere paspoorten zou niet mogelijk moeten zijn. Het spreken van meerdere talen vind ik toch een ander verhaal. Daarmee geef je niet aan dat je maling hebt aan je eigen land...

Ik vraag mij oprecht af wat je daar mee wil bewerkstelligen. Ik heb mijn tweede nationaliteit vanaf mijn geboorte. Ik ben verder Nederlander, voel me Nederlander en ben loyaal aan Nederland. Stel ik moet morgen mijn Italiaanse nationaliteit inleveren (wat ik verder prima vind), wat dan? Het enige wat je dan kan is zeggen dat ik nog maar één nationaliteit heb. That's it. Het is inhoudsloos gezwam.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Exact hetzelfde hier.

Ik denk dat dat mij ook een beetje boos maakt. Alsof mij loyaliteit in twijfel getrokken wordt. En dat op basis van totaal niets.

Omdat sommigen (Turken en Marokkanen) geen loyaliteit naar Nederland hebben en toevallig een dubbel paspoort, nou... dan maken we toch direct iedereen met een dubbel paspoort verdacht van het hebben van de verkeerde loyaliteit.

Zeer onrechtvaardig.

Het staat als een paal boven water dat al die Turken en Marokkanen met loyaliteitsprobleem geen steek veranderen als ze slechts de Nederlandse nationaliteit krijgen. Dat doet niets met hun loyaliteit.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Cliox schreef:
.. Het enige wat je dan kan is zeggen dat ik nog maar één nationaliteit heb. That's it. Het is inhoudsloos gezwam.

Jij mag het inhoudsloos gezwam vinden maar ik blijf erbij dat één paspoort voor iedereen voldoende is. Puur en alleen al vanwege het gelijkheidsbeginsel. Ik zie geen enkel zinnig argument waarom de één wel de voordeeltjes kan hebben van een tweede paspoort en de ander niet. Je moet gewoon kunnen kiezen in welk land je wil wonen want je kan maar in één land tegelijk wonen. En het land waar je woont, waar je zelf voor gekozen hebt, bepaalt je nationaliteit. Meer zou het niet moeten zijn...

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pinakel schreef:
Jij mag het inhoudsloos gezwam vinden maar ik blijf erbij dat één paspoort voor iedereen voldoende is. Puur en alleen al vanwege het gelijkheidsbeginsel. Ik zie geen enkel zinnig argument waarom de één wel de voordeeltjes kan hebben van een tweede paspoort en de ander niet. Je moet gewoon kunnen kiezen in welk land je wil wonen want je kan maar in één land tegelijk wonen. En het land waar je woont, waar je zelf voor gekozen hebt, bepaalt je nationaliteit. Meer zou het niet moeten zijn...

O zijn er voordeeltjes? Bij mij zijn alleen de vooroordeeltjes bekend dus maak mij blij! En verder lees ik niks wat hout snijdt. Een bureaucratische handeling zonder meerwaarde.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 11:40 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Iemand op dit forum heeft het over "voordeeltjes" gehad dat het zou opleveren... Doet er verder ook niet toe...

Maar als het niet zo is vraag ik mij toch wel echt af waarom je dan zoveel waarde hecht aan dat tweede paspoort....??

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pinakel schreef:
Jij mag het inhoudsloos gezwam vinden maar ik blijf erbij dat één paspoort voor iedereen voldoende is. Puur en alleen al vanwege het gelijkheidsbeginsel. Ik zie geen enkel zinnig argument waarom de één wel de voordeeltjes kan hebben van een tweede paspoort en de ander niet.

Volgens mij heb ik dat al genoemd.

Quote:
het land waar je woont, waar je zelf voor gekozen hebt, bepaalt je nationaliteit.

Zo werkt het natuurlijk niet. Allereerst is er geen vrije keuze: ik kan er bv. niet voor kiezen om in de VS te gaan wonen.

Daarbij ga ik er even vanuit dat niemand op deze hele aardkloot ervoor gekozen heeft om in een bepaald land geboren te worden. Dat overkomt je gewoon. Of zou je iedereen op bv. 18 jarige leeftijd alsnog een nieuwe keuze willen geven? Want dan komt heel Afrika hier wonen.

Pinakel schreef:
Maar als het niet zo is vraag ik mij toch wel echt af waarom je dan zoveel waarde hecht aan dat tweede paspoort....??

Grappig, ik vraag me juist af waarom jij zoveel waarde hecht aan het hebben van maar één paspoort.

BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pinakel schreef:
Iemand op dit forum heeft het over "voordeeltjes" gehad dat het zou opleveren... Doet er verder ook niet toe...

Deze vraag kun je enkel stellen aan mij stellen indien je niet goed leest wat ik schrijf. Als je dat wel doet lees je dat ik er geen groot ding van maak. Ik heb de nationaliteit nu eenmaal, het vreet geen brood en het beïnvloedt mijn levensloop geenszins dus zie het nut niet om deze in te leveren. Stel dat is in de toekomst wel zo lever ik mijn Italiaanse nationaliteit in en vind ik het prima. Het verandert niet wie ik ben en hoe ik denk. Het heeft geen invloed op het bloed wat door mijn aderen stroomt, mijn loyaliteit aan Nederland en liefde voor Italiaans eten, familiaire dorpscultuur en voor mode en auto's. Het onderstreept hoe nutteloos het is. Verder ben ik niet tegen het inleveren van een dubbele nationaliteit maar lever ik bewijs dat het niet bijdraagt aan het loyaliteitsprobleem. De loyaliteit van Kuzu ligt bij Turkije (lees: Erdogan), zelfs al dwing je hem tot het aannemen van de Mozambikaanse nationaliteit om zijn rol als politicus te vervullen. Kuzu is Turks, praat Turks, denkt Turks, voelt zich Turks en is loyaal aan Turkije. Met of zonder Turks paspoort.
BerichtGeplaatst: Zo Apr 23, 2017 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
Pinakel

Cliff schreef:

Volgens mij heb ik dat al genoemd.

En ik heb al verteld waarom ik dat toch anders zie..

Cliff schreef:

Zo werkt het natuurlijk niet. Allereerst is er geen vrije keuze: ik kan er bv. niet voor kiezen om in de VS te gaan wonen.

Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn talloze mensen die overal naartoe emigreren. Maar het is natuurlijk wel zo dat je iets zal moeten toevoegen aan de samenleving daar. Op opvreters zit geen enkel land te wachten. (uiteraard niet persoonlijk bedoeld)..
Cliff schreef:

Daarbij ga ik er even vanuit dat niemand op deze hele aardkloot ervoor gekozen heeft om in een bepaald land geboren te worden. Dat overkomt je gewoon. Of zou je iedereen op bv. 18 jarige leeftijd alsnog een nieuwe keuze willen geven? Want dan komt heel Afrika hier wonen.

Inderdaad, je hebt niet gekozen in welk land je geboren wordt. Maar iedereen zou op de plaats weer hij/zij geboren wordt een goed en gelukkig leven moeten kunnen leiden. Helaas is dat nu nog steeds een onbereikbaar ideaal. (Maar dat is weer een ander topic.)
Cliff schreef:

Grappig, ik vraag me juist af waarom jij zoveel waarde hecht aan het hebben van maar één paspoort.

Zoals ik al diverse malen heb opgemerkt, het gaat voor mij om het gelijkheidsbeginsel. En dat houdt in dat iedereen ofwel één paspoort heeft, of van mijn part tien paspoorten. Of een ander wereldwijd erkend identiteitsbewijs. De uitvoering zal mij in principe worst zijn. Maar niet de één wel en de ander niet...

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie