Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Tientallen demonstranten bij première Michiel de Ruyter.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Tientallen demonstranten bij première Michiel de Ruyter.
BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://www.volkskrant.nl/film/tientallen-demonstranten-bij-premiere-michiel-de-ruyter~a3837955/
Quote:
De actiegroep Michiel de Rover protesteerde tegen de 'verheerlijking van een koloniale zeeschurk'...

...Met lawaai lieten ze een kwartier lang hun ongenoegen blijken over de 'verering van De Ruyter'. Op een spandoek stond: 'Geen goed woord over voor Michiel de Rover'. 'Wij zijn hier vanwege die rotfilm. Onze geschiedenis wordt daar niet in verteld, over slavernij wordt niet gepraat...

Schijnbaar ben ik niet de enige die zo over het roemrijke en heldhaftige Hollandse verleden en de Gouden Eeuw denkt.
Maar ik wil de film natuurlijk wel zien. Ik vind Frank Lammers erg goed gecast. Hij is een spitting image van de Ruyter en ik heb het idee dat mister "Hallo Jumbo!" de rol met verve vertolkt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Tja... de geschiedenis is al geschreven.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De recensenten hebben inmiddels al gesproken en zeggen dat het meer een avonturenfilm dan een geschiedenisles is. Met andere woorden: er klopt geen barst van! Very Happy
Maar het lijkt me wel een leuke film.
BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars... er klopt sowieso geen barst van Smile

Ik ga over een uurtje de premiere in Vlissingen kijken. De cast is er ook.. ik hoop op protesters al denk ik niet dat Zeeuwen zo dom zijn om daar tegen te protesteren... dat is meer iets voor de randstad Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 18:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Veel plezier! Duizend bommen en granaten! Very Happy
BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 20:27 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Lijkt me best een leuke.
Verder was de man gewoon een halve zeerover.

https://www.youtube.com/watch?v=j21t1i_SiKI

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2015 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Xanadu

Blensk schreef:
Tja... de geschiedenis is al geschreven.

Jep, door alweer een politiek / historisch (op macht gebaseerde) gerichte film, maar vooral omdat er verzet tegen wordt ondernomen (wat blijkbaar ook vaak een opvoering is door provo's of revolutionairen) gevoerd, en dat je het onderling over hebt.
Die dingen zijn namelijk al genoeg om je onderdeel te maken van nieuwe geschiedenis.
Want nagenoeg alle informatie en media komt niet uit de bevolking (vrije gedachte) vandaan. De vrije gedachte is verdrongen, en de enige manier om die weer tot leven te krijgen is door alle media die je wordt voorgeschoteld te negeren of te onderdrukken (erg lastig als er zulke grote hoeveelheden dagelijks op je netvlies verschijnen), vooral niet verder te verspreiden online (wat emotie / nieuwsgierigheid al heel snel doet, want zo werkt het menselijk brein dat nog altijd dat 'denkt' te moeten overleven)
Je kan een film op twee manieren bekijken, met je ogen of met je brein, maar ondanks dat je met je brein kijkt merk je niet het diepere gevolg in je hoofd gebeurt, het is namelijk verandering in emotie en dat zorgt voor onderlinge communicatie (deze draad is er een)
Zo kunnen machthebbers zonder dat je het merkt hun geschiedenis schrijven (schrijven het letterlijk in je geheugen, je brein is een organische 'computer'), en je wordt er zonder het te merken onderdeel van een systeem, hiërarchie of ideologie (ook als die democratie of republiek) wordt genoemd)
BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2015 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Wie zegt dat deze film propaganda is?

Ik bedoel, misschien wordt die wel gewoon als een op oorlogsbuit gerichte zeerover neergezet...

In dat geval is het een historische film.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2015 9:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
Je kan een film op twee manieren bekijken, met je ogen of met je brein, maar ondanks dat je met je brein kijkt merk je niet het diepere gevolg in je hoofd gebeurt, het is namelijk verandering in emotie en dat zorgt voor onderlinge communicatie (deze draad is er een)

Ik bekijk zo'n film als amusement.
BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2015 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Gerard R.

Ja, maar het is ook wel een stukje Nederlandse geschiedenis volgens mij. Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 5:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Michiel de Ruyter...ik was 6 jaar oud en mijn ouders zijn mij kwijt geraakt in het Rijksmuseum. Ze vonden mij terug voor het schilderij van Michiel en ik stond daar en zei "oh wat een mooie man". Op slag verliefd en vond zijn vrouw vreselijk lelijk.

Wat een onzin van die demonstranten....geen besef van geschiedenis.

In Portugal bestaat dit besef wel en overal vind je straatnamen van Vasco da Gama o.a.
Van 1412 tot 1557 ontdekte Portugal de wereld en zeilde over de Indische Oceaan, de Pacific, de Noord en Zuid Atlantische oceanen en ontdekte New Foundland, tot Macau, Brazilië, India, China enz.

BerichtGeplaatst: Ma Apr 17, 2017 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wow, wat een kick!
Tientallen demonstranten bij première Michiel de Ruyter.
  Weerwoord forum index » Audio, video en software